Založ si blog

Hm, hm 87. O jednom mimoriadne statočnom pánovi

Som ateistka. Nie kvôli tradičnej rodinnej záťaži, ani z donútenia, ale z vlastného rozhodnutia. Starý otec z tatkovej strany bojoval v Prvej svetovej vojne. Po všetkom, čo v priamych bojoch videl a zažil, sa z frontu vrátil s pošramotenou nohou a celkom zbavený všetkých ilúzií o ľudskom pokolení, vrátane akejkoľvek viery v takzvanú vyššiu moc. S babičkou mali štrnásť detí, z ktorých sa dvanásť dožilo dospelosti. Už v rannej mladosti namiesto vtedajšej povinnej účasti na nedeľných bohoslužbách radšej zahli za prvý roh, kde vystrájali lotroviny. Ani vplyv láskavej, hlboko veriacej starej mamy na nich nezanechal výraznejšiu stopu. Zlomila nad nimi palicu a ak ich už spomínala, s úsmevom ich nazývala „ach, tí moji neznabohovia!“ A potom, čo všetci v zdraví prežili útrapy Druhej svetovej vojny, už skutočne nebolo čo riešiť…

Napriek fámam zlých jazykov na našej základke fungoval voľnočasový krúžok výučby katechizmu. Väčšina mojich rovesníkov sa ho zúčastňovala. Okrem mňa. Cítila som sa vyradená z našej bandičky, tak som raz na maminku vybafla nečakanú otázku: „Mama, a prečo ja nechodím na náboženstvo?“ Maminka sa práve škaredo mračila na kysnuté cesto, ktoré nevykyslo podľa jej predstáv, tak ma rýchlo odpálkovala, aby si aspoň popod nos mohla osamote zašomrať zopár šťavnatých nadávok. „Choď sa spýtať tata!“ Tak som sa išla spýtať tata. „Tato, prečo nechodím na náboženstvo? Všetci tam sú a ja nemám s kým hrať futbal alebo vybišku…“ Bez slova na mňa zaškúlil. A nato rovnako bez slova odišiel. Ako správny muž činu hneď konal. Vysadol na moped a odfrčal. O pol hodiny bol späť. Podal mi ošúchanú knižočku. „Na, čítaj! Babička ti ju posiela aj s odkazom, že snáď sa aspoň jedno semienko ujme…“ A potom sa rozosmial.

Požičanou bibliou, tou múdrou Knihou kníh, som sa poctivo prehrýzla od začiatku až na koniec. Netvrdím, že som v nej všetkému rozumela. Istotne nie na prvý raz. Lenže postupom času som ju čítala znovu a znovu a znovu. Neskôr, vo vyššom veku, som informácie čerpala aj z mnohých iných zdrojov. Až som napokon usúdila, že to veru nie je nič pre mňa… Avšak včera som utrpela šok. Stalo sa čosi nepredstaviteľné: už verím na zázraky. Stačila jediná kratučká správa, ktorá prebehla médiami:

Pápež František v interview povedal: „Byť homosexuál nie je zločin.“

A vyzval všetkých katolíckych biskupov, aby LGBTI – ľudí s otvorenou náručou privítali v cirkvi, pretože: „Boh miluje všetky svoje deti – také, aké sú.“

A to považujem za zázrak: že sa jeden nesmierne statočný pán konečne vzoprel po dlhé stáročia ustálenej dogme. Samozrejme, že pápež František je iba najvýraznejším hlasom, moderne povedané „lídrom“. Tých odvážnych v pozadí, ktorí o tom rozhodli a posvätili záverečný verdikt, je nepochybne viac ako tých povestných sedem. Niekomu to môže pripadať ako neveľmi dôležité, no ja v tom vidím obrovský význam pre budúcnosť. Nie, okná dokorán ešte ani zďaleka nie sú, no už aspoň konečne niekto stisol kľučku a na milimetrík pootvoril dvere…

Rešpektujem náboženské vierovyznanie každého človeka, no predsa len sa najviac orientujem v tom rímsko-katolíckom. Cirkev nie je len nositeľkou a šíriteľkou istých konkrétnych ideí, ale zároveň aj organizáciou disponujúcou nesmiernou politickou a hospodárskou mocou v medzinárodnom kontexte… Už pontifikát Jána Pavla II. vyjadril ľútosť za historické omyly a zločiny, ktorých sa v priebehu stáročí dopustili kresťania v mene viery. Ospravedlnil sa za prenasledovanie a proces s Galileom, za tisícročia trvajúce potláčané práva žien, pasivitu v postoji k nacistickým zločinom, upaľovanie heretikov a obetí inkvizície, či za spoluúčasť katolíkov na obchodovaní s otrokmi. To všetko boli len prvé kroky na ceste cirkvi v ústrety súčasnej modernej spoločnosti…

Pápež František urobil ten druhý krôčik. Hocako drobný, ale zásadný pre úplné zrovnoprávnenie všetkých minoritných skupín ľudského spoločenstva. Žiadalo si to obrovskú odvahu a statočnosť. A napriek tomu, že som zarytá ateistka, s veľkou radosťou okomentujem jeho počínanie a svoje pocity stručným: „Úctivá poklona, Vaša Svätosť!“

Hm, hm 205. Rasizmus naruby

15.03.2024

Čo nové vo svete? Stále dokopy nič. Vpravo pokračuje zdanlivo neriešiteľná bratská „špeciálna vojenská operácia“, ktorá sa v priebehu dvoch rokov zvrhla na celkom legálnu vojnu, vľavo sa zas teroristické útoky presunuli do podzemia a vzájomné vyhladzovanie napajedených susedov. Báťuška Putin vďaka moderným kozmetickým metódam navonok priam srší zdravím, [...]

Hm, hm 204. O farbách trochu inak

07.03.2024

Odborníci z celého sveta sa ešte stále nedohodli na jasnej, prostej kategorizácii ľudskej populácie. I keď viacerí laici sa tvária, že v tom majú prehľad, len tápu. Čo sa naučili v škole, tomu veria doteraz. No myslím, že v dvadsiatom prvom storočí je hanbou, že civilizovaný svet v tejto otázke nepokročil ani o o krok. Žeby sme v tom pohli práve my? Každé známe [...]

Hm, hm 203. Pani, a čo je vás do toho ?

25.02.2024

V ten deň bolo naozaj nevľúdne počasie. Ako sa vraví: psa by si nevyhnal. Že sa predo mnou niečo deje, som zaregistrovala až v polovici detského ihriska, kadiaľ viedla skratka k zastávke na autobus. Najprv ma upútal zvukový signál, až potom nasledoval optický. Zvláštne kňučivé kvílenie sa ozývalo od zeme. Okolo neho stála trojica desať či dvanásť-ročných galganov, z [...]

vojna na Ukrajine

ONLINE: Michel: Aby bol v Európe mier, musí sa pripraviť na vojnu. Volá po vojnovej ekonomike

19.03.2024 06:15, aktualizované: 07:16

Ak nebude reakcia EÚ správna a neposkytne Ukrajine dostatočnú podporu, aby zastavila Rusko, budeme ďalší na rade, tvrdí šéf Európskej rady Michel.

Putin

Putinov triumf odobrili hostia z AfD. Ako ruské voľby "monitorovali" extrémisti z Nemecka

19.03.2024 06:00

Aby prezidentským voľbám dodal zdanie legitimity, Putin si ako pozorovateľov pozval poslancov nemeckej strany AfD.

anketa, kandidáti na prezidenta 2024

ANKETA: Osem kandidátov na prezidenta odpovedalo na 19 otázok. Tu sú všetky odpovede

19.03.2024 06:00

Do ankety sa zapojilo 8 z 10 kandidátov. Líder SNS Andrej Danko sa vzdal v prospech Štefana Harabina. Milan Náhlik a Štefan Harabin do uzávierky neodpovedali.

anketa kandidati-kolaz

Veľká prezidentská anketa: Aké majú plány so Slovenskom a čo odkazujú mladým? Kandidáti odpovedali aj na to, kde budú bývať alebo či využijú vládny špeciál súkromne

19.03.2024 06:00

Kandidáti pre Pravdu opísali svoju víziu, predstavu o tom, aký má byť prezident a odpovedali na 19 kľúčových hodnotových otázok.

olitat

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 205
Celková čítanosť: 686705x
Priemerná čítanosť článkov: 3350x

Autor blogu

Kategórie