Založ si blog

Hm, hm 46.

Každá dobrá detektívka sa začína nájdením obete – v tých brutálnych celej hromady obetí – a končí vypátraním páchateľa či páchateľov ohavného trestného činu a ich potrestaním. Tak mi to aj vyhovuje, lebo ja osobne nemám rada neuzavreté tajomné záhady, po ktorých vám v hlave zostanú iba samé otázniky bez konkrétnych odpovedí. Možno aj preto, že s jedným takým nevyriešeným kriminálnym činom som sa v živote okrajovo stretla…

Na jednej z mojich početných študentských brigád som zaparkovala vo výrobnom závode, kde finálnym výrobkom boli veľkorozmerné ploché pláty, najviac pripomínajúce hrubý filc určený do matracov alebo sedačiek. Bola som zaradená do prípravne materiálu. Dve šľachovité, húževnaté päťdesiatničky ma privítali ako dávno stratenú dcéru, pretože už dlhší čas museli podávať výkony za tri pracovníčky. Zaučili ma rýchlo. V obrovskej hale stála zo päť metrov dlhá mašina, do ktorej sme po celú smenu ládovali materiál prírodného i syntetického pôvodu – v presných pomeroch zloženia zmesi. V približne metrovej hĺbke nakladacej vane sa nachádzala vysokoobrátková, nesmierne výkonná oceľová sekacia vrtuľa v horizontálnej polohe. Pripomínala mi ventilátor, no jej účinok bol omračujúci. S ohlušujúcim rachotom si raz-dva poradila s čímkoľvek. Všetko, čo sa dotklo jej prudko rotujúcich listov, skončilo pokrájané na márne kúsky. Kúsky vlákien sa zbierali do mobilného kontajnera v zadnej časti stroja, odkiaľ putovali do ostatných hál na ďalšie spracovanie… Bola to pekelná zaberačka. Už po týždni som sa prestala čudovať veľkosti obedov všetkých zamestnancov. Úplne bežne do seba vpratávali tri rezne veľkosti lopaty alebo praženicu zo šiestich až ôsmich vajec, zajedenú najmenej piatimi rožkami. Chtiac-nechtiac som musela aj ja nabehnúť na podobný stravovací režim, ak som nechcela vyzerať ako dáky kostlivec. Všetky svaly mi postupne tvrdli na kameň a hoci som sa dorážala aj polkilovými dávkami prerastenej slaniny s cibuľou, ustavične som chudla… V jedno odpoludnie som v šatni osamela s pani Betkou. Naklonila sa ku mne a stíšeným hlasom ma varovala: „Na tie dve si daj pozor! Sú nebezpečné.“ Veľmi ma prekvapila. „Ale prečo? Veď ku mne sa správajú milo.“ Jej odpoveď ma ešte viac zarazila. „A povedali ti, prečo boli tak dlho iba dve?“ „Vraj ich tretia kamarátka odišla do dôchodku.“ „Pche, že vraj do dôchodku! Moja milá, Ilonka už veru sladko odpočíva, ale nie na dôchodku, no v hrobe!“ Od úžasu som onemela. „Stalo sa to tu takmer presne pred rokom. Hovorím ti to iba preto, aby si ich mala stále na očiach. Podrobnosti ti poviem nabudúce – teraz už ponáhľam, muž ma čaká vonku!“ A bola fuč. Priznám sa, že som v noci toho veľa nenaspala… Celý krvavý príbeh som sa dozvedala postupne, od rôznych pamätníkov tej hororovej drámy. V prípravni pôvodne naozaj stabilne roky pracovali tri ženy. Kata, Marča a Ilona – dve Slovenky a Maďarka. Sprvu si celkom rozumeli, no ako si časom odhaľovali detaily ich súkromného života, začalo medzi nimi vznikať veľké napätie. Nikto zo svedkov tej tragickej udalosti si nemyslel, že by išlo o národnostnú neznášanlivosť – tá by sa prejavila už dávno predtým. Ale: Ilonka bola o dvadsať rokov mladšia, bola veľmi príťažlivá, s usporiadaným rodinným zázemím, mala manžela, ktorý by ju aj na rukách nosil a ktorý nadpriemerne zarábal. Zato Kata mala doma ožrana a Marča zas bola dlhoročná vdova s tromi neveľmi vydarenými potomkami. V tých dvoch prepukla závisť a zloba. Začali malicherné spory, hádky, až drobné fyzické strkanice. Dve proti jednej. To nemohlo dopadnúť dobre… V jedno štvrtkové predpoludnie na pravidelnej obchôdzke majster objavil hrôzostrašný nález. V celej hale sa nachádzalo len bezduché Ilonkino telo, hornou časťou do pása preklopenou do nakladacej vane. A smrtiaca mašina len sekala a sekala… Privolaní experti zrekonštruovali smutnú udalosť. Porciovacia vrtuľa sa občas zasekla kvôli upchatiu rotora jemnými vláknami. Pokyny hovorili, že v takom prípade sa mal stroj nielen vypnúť ovládacím tlačidlom, ale aj z elektrickej siete, až potom ho vyčistiť primeranými pracovnými nástrojmi. Oveľa rýchlejšie a menej náročné však bolo vybaviť to rukou. Hoci Ilonka použila červený gombík, na sieť a pomôcky sa vykašľala. Po dostatočnom uvoľnení vrtule sa stroj rozbehol. Ruku vtiahol dnu a drvil ju na kašu. A po strate vedomia si zgustol aj na jej skalpe… Dodnes zostalo záhadou, kto v kritickom momente znovu zapol tú sekačku. Na ovládacom paneli sa nenašli nijaké odtlačky prstov, iba nezreteľné šmuhy, lebo všetci sme povinne používali pracovné rukavice. Kata a Marča sa dušovali, že počas príšerného incidentu boli práve vo fajčiarni o päťdesiat metrov ďalej, na čo mali aj svedkov. Lenže presný čas smrteľného úrazu sa nedal určiť na minúty. A ten prekliaty spúšťací gombík niekto stlačiť jednoducho musel! Technickú chybu vyšetrovacia komisia vylúčila. Všetci vedeli, kto mal nenávistný motív odstrániť Ilonku. No bez priamych dôkazov nebolo možné tie dve bosorky usvedčiť. Jasná vražda zostala nepotrestaná. Hneď na ďalší deň som zašla za majstrom a požiadala som ho o preradenie na inú pozíciu. Bez slova mi vyhovel…

Od tej záhadou opradenej brigády sa statočne vyhýbam akémukoľvek sporu so vznetlivými staršími dámami. Ak už išlo do tuhého, najprv som sa vždy uistila o tom, že nie sú v blízkosti kuchynských príborov alebo iných smrtiacich predmetov. Rovnako si dávam pozor aj na ich kabelky. Ktovie, čo všetko sa v nich môže ukrývať… Donedávna som bola presvedčená o tom, že ma už hocičo nemôže prekvapiť. Môže! Hm, hm…

Hm, hm 205. Rasizmus naruby

15.03.2024

Čo nové vo svete? Stále dokopy nič. Vpravo pokračuje zdanlivo neriešiteľná bratská „špeciálna vojenská operácia“, ktorá sa v priebehu dvoch rokov zvrhla na celkom legálnu vojnu, vľavo sa zas teroristické útoky presunuli do podzemia a vzájomné vyhladzovanie napajedených susedov. Báťuška Putin vďaka moderným kozmetickým metódam navonok priam srší zdravím, [...]

Hm, hm 204. O farbách trochu inak

07.03.2024

Odborníci z celého sveta sa ešte stále nedohodli na jasnej, prostej kategorizácii ľudskej populácie. I keď viacerí laici sa tvária, že v tom majú prehľad, len tápu. Čo sa naučili v škole, tomu veria doteraz. No myslím, že v dvadsiatom prvom storočí je hanbou, že civilizovaný svet v tejto otázke nepokročil ani o o krok. Žeby sme v tom pohli práve my? Každé známe [...]

Hm, hm 203. Pani, a čo je vás do toho ?

25.02.2024

V ten deň bolo naozaj nevľúdne počasie. Ako sa vraví: psa by si nevyhnal. Že sa predo mnou niečo deje, som zaregistrovala až v polovici detského ihriska, kadiaľ viedla skratka k zastávke na autobus. Najprv ma upútal zvukový signál, až potom nasledoval optický. Zvláštne kňučivé kvílenie sa ozývalo od zeme. Okolo neho stála trojica desať či dvanásť-ročných galganov, z [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

olitat

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 205
Celková čítanosť: 689130x
Priemerná čítanosť článkov: 3362x

Autor blogu

Kategórie