Založ si blog

Hm, hm 162. Nevďak svetom vládne !

Máte už politiky plné zuby? Ja veru áno. Tie tisíckrát obohraté, značne doškriabané vinyly ma ani tak nerozčuľujú, ako skôr nesmierne nudia. Sem-tam ma ešte pobaví okrúhly stôl, za ktorý bok po boku zasadnú bývalí partneri, dnes rivali Matovič s Hegerom, ale uznajte: ako dlho sa dá počúvať hocijako komické vystúpenie Boba a Bobka, než sa vám zunuje aj to? Najmä keď nezaznie nič nové, ale iba to staré známe: „To nie my, to oni!“? A tak znovu prehadzujem výhybku…

V živote mi viackrát pomohlo mnoho ľudí, niekoľkokrát aj ja iným. Ale iba v troch prípadoch šlo naozaj o krk, ratovanie v poslednej chvíli, keď som s nasadením vlastnej existencie komusi predĺžila tú jeho. A myslíte, že mi za tú riskantnú sebaobetu niekto prejavil elementárnu vďaku, hoci aj len zo slušnosti? Že som dostala aspoň papierový diplom? Nedajbože medailu cti? Riťpaľovu som dostala, a nie verejné uznanie! Dokonca som sa nedočkala ani len symbolického poťľapkania po pleci! Nuž, veď posúďte sami…

Súčasťou môjho štúdia bol aj klasifikovaný zápočet k predmetu Geodézia a kartografia, nevyhnutný k jeho úspešnému absolvovaniu. Komu by sa už nepozdával týždenný pobyt v lone slovenskej prírody, vítané spestrenie tesne pred koncom letného semestra? Nádherná príroda uprostred Štiavnických vrchov? Pod legendárnym Sitnianskym kopcom a vedľa jazera Počúvadlo? Z rozpáleného asfaltu Bratislavy do osviežujúcej atmosféry nabitej čistým kyslíkom? Nálada v autobuse bola skvelá, počasie nádherné, úžasné dobrodružstvo nadohľad. A nesklamalo ani primerané ubytovanie a strava. Aklimatizovali sme sa raz-dva. Hneď na druhý deň po príchode sme boli zadelení do družstiev, vyfasovali sme meracie prístroje i neodmysliteľné metrážové tyče a hor´sa do terénu, vari už stýkrát zosnímaných povrchov. Chytro som sa zorientovala a zistila som, že náš návrat do východzieho bodu vedie tesne povedľa lákavej vodnej plochy. Preto som si už ráno pod tričko a pracovné tepláky natiahla aj plavky. Dvaja najviac hladní obetavci sa ovešali všetkými pracovnými pomôckami a nám ostatným tým umožnili ísť sa ešte pred večerou občerstviť do vtedy už takmer vyľudneného jazera. Nielenže sme zo seba zmyli všetok pot a prach, ale aj mierne umŕtvili nadobudnuté štípance, uvoľnili stuhnuté svalstvo. Parťáci tým aj končili – radšej si požičali člnky, zaveslovali kamsi doprostred a „uvoľňovali sa“ po svojom. Ja som si to po vlastnej osi lenivo strihla krížom na protiľahlý breh a zase späť. Kým sa spolužiaci poctivo odrovnali ešte pred povinným večerným nástupom, ja som práve vstávala z mŕtvych. Britská starodávna obyčaj „prvý drink až po západe slnka“ sa mi osvedčila. A mala byť užitočná aj pre niekoho iného…

Stalo sa to na tretí či štvrtý deň nášho pobytu. Práve som bola kdesi v tretine vytýčenej trasy, keď ma náhle zboku upútal dáky nezvyčajný disharmonický špľachot a občasné vykviknutia. Pretočila som sa horeznak a pozorne zapátrala po príčine. Neočakávala som hneď žraloka či ľudožravého sladkovodného krokodíla, ale ani statný sumec nie je mojím obľúbeným spolupútnikom, s ktorým by som sa tvárou v tvár potrebovala zoznamovať… Bol to dvojnohý cicavec, krúžkový parťák Riad z Libanonu. V prvom okamihu som sa nazdávala, že sa len tak blázni, no rýchlo som pochopila, že nič nefinguje, ale že sa skutočne topí a z posledných síl bojuje o holý život. Bleskovo som zhodnotila situáciu. V blízkosti sa práve nachádzali dva člny, oba ďalej než ja, rovnako aj plážovitý breh. Z elegantného dámskeho štýlu som zaraz prepla na šprintérsky kraul. Netrvalo dlho a bola som pri čiernej hlave. „Riad, čo je? Dostal si kŕč? Chyť sa ma!“ „Po-po- …“ stihol ešte vyjachtať a znovu sa ponoril pod vodu…

Môžem vám iba potvrdiť, že prax sa často podstatne líši od teoretickej prípravy. Čo kedy v telke predvádzajú profesionálni záchranári, je na hony vzdialené od skúsenosti v teréne. Topiaceho sa otočiť na chrbát, lakeť zaháknuť na krku, bradu podoprieť dlaňou a razantnými kopmi sa prebojovať na súš… No mášho vidieť! Len si to skúste, keď vás prigniavi hrôzou a panikou opantaných 90 kíl nekoordinovane sa zmietajúcej živej váhy! Samozrejme, v prvom momente vás taktiež stiahne pod vodu a – už sme sa topili dvaja! Netuším, ako som sa z toho smrteľného zovretia vykrútila, ale napokon som sa predsa len vyšmykla. Zboku som topiaceho objala okolo pása, z úst vypľula prebytočnú vodu a z plných plúc mu kričala do ucha: „Riad, stačí sa ma zľahka držať, inak tu zahučíme obaja! Riad, Riad, upokoj sa, už som tu! Urob bójku, urob bójku! Voda ťa udrží hore! Ty somár, nekop ma!“ Naveľa-naveľa sa mierne utíšil, takže som sa konečne aj ja mohla zhlboka nadýchnuť a nanovo sa poobzerať. Jeden z člnov sa už nachádzal bližšie než pobrežie. Aj na jeho posádku som zrevala: „Laci, poďte sem, Riad to nezvláda!“ „Rob si srandu!“ „Nerobím, fakt to je vážne!“ „Na to ti tak naletíme!“ A to mi už rupli nervy. Musela som nasadiť svojho autoritatívneho, divadelno-profesorského komandéra. „Okamžite sem veslujte, inak vás všetkých pohluším!“ Obávam sa, že skôr zabral ich zmysel pre recesiu, než moje hrozby od kastrácie až po stratu výsad trvalého požičiavania poznámok z prednášok, ale napokon sa rozhodli pre cikcakovité smerovanie k nám. Riad už síce mlel z posledného a ani mne nebolo všetko jedno, no aj my dvaja sme sa po centimetroch posúvali k nim. Tých pätnásť metrov bolo tuším najdlhších v mojom živote… Keď zo mňa moja živá príťaž konečne uvoľnila ruky a kŕčovito sa zahákovala do boku malého plavidla, nesmierne sa mi uľavilo. Nemalo zmysel nasilu naloďovať ďalšieho pasažiera. „Riad, pevne sa drž! A vy, zborovičkovaní tajtrlíci, chytro s ním na breh!“ Ako som správne predpokladala, Laco z nich piatich bol najtriezvejší, takže ako jediný pochopil, že naozaj nejde o nemiestne žartovanie. Riadova náhle belostná tvár a vytreštené oči boli toho dôkazom. Už len pohľadom som ich odprevadila k pevnej zemi…

Po dodržaní svojho každovečerného rituálu som sa k nim pripojila – ako už predtým aj posádka druhého člna. Až vtedy bol čas Riadovi položiť zásadnú otázku. „Čo sa to tam stalo? Veď si vravel, že pochádzaš z dlhej generačnej línie rybárov! Nehovor, že nevieš plávať!“ Bolo vidieť, že z najhoršieho je už vonku. Urazene ohrnul gamby. „Ja vieš plávať! Viac ako ty! Tu pozerať ty a to ľahko! Tam a tu. More nič. Toto olej! Ťažko ako betón! Prečo ty nepovedať?“ „A čo som ti mala povedať? Po prvé si sa nepýtal, a po druhé – ja som zas nikdy neplávala v mori, tak s čím som to mala porovnávať?“ Nato sa na mňa uprelo 11 párov vyčítavých očí. Za všetkých ma odsúdil a rovno aj popravil Maroš: „Dievča, dievča, veru si ho mala varovať! Toto sa kamošom nerobí…“

Za dobrotu na žobrotu. Ani slovko vďaky. A po príchode do jedálne to pokračovalo. Ako každý vie, zlé chýry sa šíria ako lavína. Aj tam ma čakalo len pohoršené ssstkanie, zo strany pomyselnej uličky hanby zaznelo aj nechutné obvinenie: „No to som si nemyslel, že si rasistka!“ O minútku bola pri mne aj priateľka Terka, ktorá bola do Riada potajomky zamilovaná. „Ak si taká žiarlivá, mala si sa pokúsiť utopiť mňa, a nie toho chudáčika, nevinného cudzinca z ďalekej krajiny!“ No verili by ste tomu? Namiesto ovácií a uznanlivého potlesku – hanba až pod strop. Mala som sto chutí postaviť sa na stôl a začať vysvetľovať, čo sa naozaj prihodilo. Napokon som si to rozmyslela. V duchu som nad tou nespravodlivosťou mávla rukou. Každá fáma skôr či neskôr odoznie. No to ešte nebolo všetko…

Náš talentovaný krúžkový bard z večera do rána zložil chytľavú baladu o tom, ako prekrásna /ešteže tak!/ Siréna svojimi vnadami a neodolateľným spevom /to ťažko!/ do temných hlbín zlákala driečneho princa z Orientu, aby si z neho urobila večného sexuálneho otroka. No v poslednej chvíli zasiahli statoční rytieri spod Sitna a nešťastníka z jej nenechavých pazúrov vyslobodili… Nuž, aj takto sa rodia legendy k nočným táborákom. A už nikoho nezaujímalo, že zlá bájna striga bola vlastne zabudnutou hrdinkou dňa a údajní rytieri Spišskou borovičkou značne potrundženými, nevšímavými ignorantmi… Čím som začala, tým aj končím: veru, veru, nevďak svetom vládne! ….. VOĽNÉ POKRAČOVANIE NABUDÚCE …..

Hm, hm 205. Rasizmus naruby

15.03.2024

Čo nové vo svete? Stále dokopy nič. Vpravo pokračuje zdanlivo neriešiteľná bratská „špeciálna vojenská operácia“, ktorá sa v priebehu dvoch rokov zvrhla na celkom legálnu vojnu, vľavo sa zas teroristické útoky presunuli do podzemia a vzájomné vyhladzovanie napajedených susedov. Báťuška Putin vďaka moderným kozmetickým metódam navonok priam srší zdravím, [...]

Hm, hm 204. O farbách trochu inak

07.03.2024

Odborníci z celého sveta sa ešte stále nedohodli na jasnej, prostej kategorizácii ľudskej populácie. I keď viacerí laici sa tvária, že v tom majú prehľad, len tápu. Čo sa naučili v škole, tomu veria doteraz. No myslím, že v dvadsiatom prvom storočí je hanbou, že civilizovaný svet v tejto otázke nepokročil ani o o krok. Žeby sme v tom pohli práve my? Každé známe [...]

Hm, hm 203. Pani, a čo je vás do toho ?

25.02.2024

V ten deň bolo naozaj nevľúdne počasie. Ako sa vraví: psa by si nevyhnal. Že sa predo mnou niečo deje, som zaregistrovala až v polovici detského ihriska, kadiaľ viedla skratka k zastávke na autobus. Najprv ma upútal zvukový signál, až potom nasledoval optický. Zvláštne kňučivé kvílenie sa ozývalo od zeme. Okolo neho stála trojica desať či dvanásť-ročných galganov, z [...]

Žilina, polícia, riskantná jazda

Sedemnásťročného mladíka pri riskantnej jazde zastavili až policajné výstrely

27.04.2024 22:24

Vodič BMW na výzvy na zastavenie nereagoval, policajti museli použiť varovné výstrely.

Jaroslaw Kaczyński

Líder opozičnej PiS Kaczyňski: Kandidujeme do europarlamentu, aby sme odmietli Green Deal

27.04.2024 22:09

Európska zelená dohoda bude podľa Kaczyńského pre Poľsko znamenať i čoraz vyššie ceny energií, ale aj nárast cien "prakticky vo všetkých oblastiach".

žralok belavý, belasý, žralok modrý

Britského turistu zranil v Karibiku žralok, útočil len desať metrov od brehu

27.04.2024 20:00

Šesťdesiatštyriročný britský turista skončil na jednotke intenzívnej starostlivosti, keď ho pri severnom pobreží karibského ostrova Tobago napadol žralok.

elektronický monitoring osob, náramky,

Elektronický náramok malo od roku 2016 na sebe 2097 osôb

27.04.2024 17:19

Ministerstvo spravodlivosti SR od januára 2016 odsledovalo 2097 osôb s elektronickým náramkom.

olitat

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 205
Celková čítanosť: 696023x
Priemerná čítanosť článkov: 3395x

Autor blogu

Kategórie