Založ si blog

Hm, hm 40.

Ach, kde len sú tie staré zlaté pred-ekologické časy?

Mám rada prírodu, aj všetkých jej obyvateľov. Keď k nej prídem na návštevu, správam sa ako mierne hanblivý slušný hosť. Nie som hlučná, nelámem vetvičky, neruším okolitý pokoj, neplaším vtáky ani zverinu, nevyrývam iniciálky do kôry stromov – len sa potichučky kochám. Preto som kedysi predpokladala, že rovnako sa bude na oplátku chovať zas príroda ku mne. Ale to nie! Ustavične sa mi bez pozvania nasilu tlačí do súkromia a narúša môj osobný priestor. Dotieravý hmyz, neodbytné hlodavce a škriekajúce operence vo mne vzbudzujú len ťažko ovládateľnú chuť zabíjať…Ešte ako malé dieťa som raz musela vyjsť von na pavlač, keď som zbadala, že na zábradlí sa pohodlne usadilo sedem vrán. Vtedy mi pripadali obrovské, s dlhými, nebezpečne vyzerajúcimi zobákmi. Ak som sa chcela dostať na schodisko, musela som prejsť v ich tesnej blízkosti. Najprv som sa po nich ohnala rukou. Nič. O krok som postúpila vpred a malou nožičkou som si z celej sily dupla. Dvakrát nič. Tie čierne potvory sa ani len nezachveli. Vtom som si spomenula na účinnú pomôcku. Vzala som portviš a toľko som im trieskala popod nohy, až sa im napokon milostivo uráčilo odletieť… Večer som sa hrdo pochválila tatkovi, ako statočne som bojovala s nevítanými návštevníkmi. Očakávala som smiech a ocenenie, ale on len cez zaťaté zuby zrúkol: „Moje deti nebude ohrozovať žiadna nakazená háveď!“ A na druhý deň do našej domácnosti pribudol nový člen – nádherná vyleštená vzduchovka s pekelnou zásobou diaboliek. Tipujem, že ju narýchlo vyčejndžoval s cigánskym vajdom za dáku automechanickú protislužbu. Maminka opäť múdro mlčala, no my, deti, sme boli nadšené z novej hračky, hoci sme sa pušky nesmeli ani dotknúť… Výcvik začal až o dva dni. Po patričnom dôraznom bezpečnostnom školení sme sa pobrali do suterénneho dvora. Tatko na jeden koniec dvanásť metrov dlhej obmurovanej časti chodby postavil veľkú kartónovú škatuľu, ktorej dominovala prázdna zápalková krabička, na druhý koniec nás. Nabil, krátko zamieril, vystrelil a – na prvý pokus trafil. Zaraz som bola vyslaná za maminkou po väčšiu zásobu malých krabičiek. Starším súrodencom to šlo ako keby sa narodili na Divokom Západe. Old Shatterhand šuviks! Iba mne sa nedarilo. Nieleže som sotva vládala pušku zdvihnúť, ale aj keď mi pomohol tatko, bola som rada, že trafím aspoň protiľahlý múr a nie nevinné kríky hustých hortenzií… V sobotu sa tatko rozhodol ísť naostro. Z pavlače nakrátko zacielil dolu na dvor, ale po chvíli zašomral: „Potkany počkajú. Sú príliš rýchle. Na ne zoženiem guľovnicu s ďalekohľadom.“ A pušku obrátil k okolitým šikmým strechám, ktoré boli koldokola obsadené vranami a holubmi, usadenými v diskrétnej vzdialenosti od nich. „Holuby sú sprosté,“ zaznelo poučenie lovca, „tie sa vrátia, ale vrana nie.“ Nato si vyhliadol najväčšiu obeť a strelil. Presne skolená vrana spadla do susedného dvora a oblohu okamžite pokryla šedočierna mrákava. Ako obvykle mal tatko pravdu. Stačilo desať minút si počkať a kŕdeľ holubov bol nazad. Ďalšie dva operence pristáli vedľa prvej vrany. Ešte sme si ani neodfúkli po úspešnom preriedení populácie mestských bacilonosičov, keď do susedného dvora vošla drobná babka a vrtko dobehla ku vzácnej koristi. Narýchlo sa poobzerala okolo seba a milú vranu i s holubmi naložila do prúteného košíka. Musela mať pocit, že jej samo nebo zoslalo poživeň najmenej na týždeň… A toto sa opakovalo každé dva, tri týždne. Aj keby bol tatko ešte nažive, na jeho „proti-ekologické hriechy“ by sa už zaručene vzťahovala premlčacia doba. Nikdy sa nespoliehal na to, že jeho problém vyrieši niekto iný. Vždy si promptne poradil sám, i keď nie vždy najčistejšími spôsobmi. Kvôli ochrane života a zdravia rodiny bol ochotný a schopný urobiť doslova všetko…

Kedysi sa tradovalo, že polievka z vrany je všeliek, zabezpečujúci dlhovekosť. Čertvie, čo je na tom pravdy – sama na sebe som to nikdy nevyskúšala. Ale bez vetra sa ani lístok nepohne. Babka zo susedného dvora, nadšená zberateľka našich úlovkov, sa v plnej kondičke dožila úctyhodného veku 92 rokov. A keby sme sa neodsťahovali, možno by presiahla aj stovku. Nuž, ktovie… Donedávna som bola presvedčená o tom, že ma už hocičo nemôže prekvapiť. Môže! Hm, hm…

Hm, hm 208. Šutaj Eštok boduje!

05.06.2024

Sú ľudia, ktorí sa pod ťarchou postupujúcej pracovnej kariéry zosypú. Neunesú zvýšenú zodpovednosť, ani náročnosť kladených požiadaviek. V krátkom čase sa vám rovno pred očami akoby rozpadali, láme sa aj ich charakter. No sú aj takí, čo vám priamo pred vami rastú, vyvíjajú sa. A niekedy to vyzerá tak, že čím viac im na chrbát naložíte, tým lepšie sa im vodí. [...]

Hm, hm 207. Posadnutosť

31.05.2024

Okrem niekoľkých policajtiek nepoznám ani jednu ženu, ktorá by vlastnila strelnú zbraň. Zato medzi mužmi je len málo takých, ktorí by ju nemali. A nájde sa medzi nimi zopár tých, ktorým by som nezverila do rúk ani detskú gumipušku, nieto ešte smrtonosný artikel. Neviem, z čoho pramení ich fascinácia pukotajúcimi hračkami. Vari to pochádza ešte od pračloveka, keď po [...]

Hm, hm 206. Takto teda nie , vážení !

28.05.2024

Absurdný a celkom nezmyselný atentát na pána Fica niektorí komentátori prirovnali k vraždám pred Teplárňou či k vražde pána Kuciaka a jeho snúbenice. Ja si myslím, že ide o tri celkom odlišné skutky. Prvý vykonal nevyrovnaný mladý muž posadnutý túžbou zabíjať, druhé dve boli zabitím na objednávku kvôli snahe umlčať novinára, aby nemohol zverejniť háklivé [...]

Armáda / Vojak / Lešť / Cvičenie /

V druhom polroku sa slovenskí vojaci zapoja do 60 cvičení mimo územia SR

26.06.2024 12:01

Rozhodla o tom vláda, ktorá odobrila aj prechod cez slovenské územie pre ozbrojené sily členských krajín NATO.

Rusko, Kremeľ, Moskva

Ruský poslanec navrhuje verejne bičovať 'neposlušných' Rusov na Červenom námestí

26.06.2024 11:43

Tí, ktorí činia pokánie, by sa mali verejne ospravedlniť a verejne dostať 20 rán bičom na Červenom námestí, povedal.

Maroš Šefčovič

Kandidátom SR na člena Európskej komisie je Šefčovič, rozhodla vláda

26.06.2024 11:39

Ide o funkčné obdobie medzi rokmi 2024 až 2029.

Kolebežka / Polícia /

Muž v obci Láb spadol z elektrickej kolobežky, zraneniam podľahol

26.06.2024 11:25

Policajti vyzvali vodičov kolobežiek na zodpovednosť a dodržiavanie pravidiel cestnej premávky.

olitat

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 208
Celková čítanosť: 710226x
Priemerná čítanosť článkov: 3415x

Autor blogu

Kategórie