Založ si blog

Hm, hm 41.

Čo vám okamžite napadne, keď počujete slovo „Kokot“ ? Samozrejme, väčšine vulgarizmus najhrubšieho zrna. Lenže – všetko môže byť trošku inak…

Mobil považujem za skvelý vynález. Dokonca aj taký staromilec ako som ja, si ho obľúbil a ako-tak sa naučil aj používať ho. Keď mám vypnutý počítač, je vždy poruke. Využívam ho najmä na získavanie rôznorodých informácií a stručné esemeskovanie. Jedného dňa som bola správami priam zavalená, preto som všetkým poslala hromadnú odpoveď, aby si na chvíľu dali pohov, pretože „práve zanietene študujem kojoty“. Odpovede ma trošku zarazili. Hlášky typu: „Len do toho, dievča!“, „Drž sa!“, „No konečne!“ a podobne ma mierne vykoľajili. A tá posledná najviac. „Ty si sa rozhodla cestovať?“ Tak som sa lepšie prizrela, čo som im to vlastne napísala, a – neveriaco som zízala na inkriminované slovíčko. Asi sa mi pošmykol ukazovák a z „j“ zrazu bolo „k“. Z nevinného zvieracieho tvora bol odrazu neprístojný vulgarizmus … Vraví sa, že nie je sprostý ten, kto sprosto hovorí, ale kto sprosto myslí, a slovo má len taký význam, aký mu človek priradí. Ešte na strednej škole sme našim chlapcom vyčítali príliš hrubý, neslušný slovník. Napokon podľahli nášmu agresívnemu nátlaku a dohodli sa, že každý nenáležitý výraz nahradia slovom „tehla“. Prečo práve to a nie iné? Nemám poňatia. Ale fungovalo to… Avšak vráťme sa k základnej otázke. Po esemeskovom lapsuse som sa vykašľala na kojoty a začala som pátrať v celkom inej oblasti. Šla som na to od lesa – u našich západných susedov. Nielenže majú pri Prahe známu Řiťku, ale aj prameň Čůráček či Pičín, ale najmä oblasť, ktorá ma najviac zaujímala. Pri Plzni totiž leží „Kokotsko“. Mnohí naši vtipkári sa už k nemu dopátrali dávno predo mnou, no aj tak si dovolím krátko zhrnúť svoje novonadobudnuté vedomosti o tomto kraji. Ležala tam dedina s obrannou tvrdzou, založenou pánom z Kokotova, ktorá existovala približne 200 rokov a zanikla niekedy v 14. storočí. V staročeštine však malo slovo „kokot“ význam „kohút“… Presuňme sa na sever. Aj v Poľsku sa nachádza dedina Kokot. A vôbec tu nie sú výnimočné priezviská rovnakého znenia i písma! Väčšinou poľského, srbského, slovinského a chorvátskeho pôvodu. Nájdu sa medzi hokejistami, futbalistami, aj basketbalistami… No vrátim sa na Slovensko. Kto z vás vedel, že aj u nás sme kedysi mali osadu a hrad, či aspoň mestské hradby s názvom Kokot? Ja teda nie. Boli zničené Turkami niekedy v polovici 16. storočia a v ich blízkosti bola založená nová osada Parkán – dnešné Štúrovo. Takže jeho súčasní potomkovia pôvodných obyvateľov sú vlastne všetko Kokoti!

Možno ani nie je za čo, ale aj tak sa vopred všetkým Štúrovčanom ospravedlňujem. Ale odporúčam im, aby odteraz hanlivú nadávku „veľký kokot“ považovali skôr za obrovskú lichôtku. Výraz „veľký kohút“ je predsa o niečom celkom inom, však?! To už veru nie je „tehla“, lež označenie nadmieru osožnej vlastnosti… Donedávna som bola presvedčená o tom, že ma už hocičo nemôže prekvapiť. Môže! Hm, hm…

Hm, hm 205. Rasizmus naruby

15.03.2024

Čo nové vo svete? Stále dokopy nič. Vpravo pokračuje zdanlivo neriešiteľná bratská „špeciálna vojenská operácia“, ktorá sa v priebehu dvoch rokov zvrhla na celkom legálnu vojnu, vľavo sa zas teroristické útoky presunuli do podzemia a vzájomné vyhladzovanie napajedených susedov. Báťuška Putin vďaka moderným kozmetickým metódam navonok priam srší zdravím, [...]

Hm, hm 204. O farbách trochu inak

07.03.2024

Odborníci z celého sveta sa ešte stále nedohodli na jasnej, prostej kategorizácii ľudskej populácie. I keď viacerí laici sa tvária, že v tom majú prehľad, len tápu. Čo sa naučili v škole, tomu veria doteraz. No myslím, že v dvadsiatom prvom storočí je hanbou, že civilizovaný svet v tejto otázke nepokročil ani o o krok. Žeby sme v tom pohli práve my? Každé známe [...]

Hm, hm 203. Pani, a čo je vás do toho ?

25.02.2024

V ten deň bolo naozaj nevľúdne počasie. Ako sa vraví: psa by si nevyhnal. Že sa predo mnou niečo deje, som zaregistrovala až v polovici detského ihriska, kadiaľ viedla skratka k zastávke na autobus. Najprv ma upútal zvukový signál, až potom nasledoval optický. Zvláštne kňučivé kvílenie sa ozývalo od zeme. Okolo neho stála trojica desať či dvanásť-ročných galganov, z [...]

Medveď

V košickej zoo sa Xene narodilo medvieďa Ares

19.04.2024 13:08

Jeho genetická hodnota je mimoriadne cenná pre európsky záchranný program.

izrael, palestína, západný breh jordánu, evakuácia, amona

EÚ po prvý raz uvalila sankcie na izraelských osadníkov pre útoky na Palestínčanov

19.04.2024 13:07, aktualizované: 13:20

Palestínčania chcú, aby Západný breh bol súčasťou ich budúceho štátu.

Rudolf Huliak

SaS podá návrh na odvolanie Huliaka z postu predsedu výboru

19.04.2024 13:00

Hlina tvrdí, že podnet bude musieť byť zaradený na rokovanie a musí byť o ňom rozprava.

Čierny kašeľ / Pertussis /

Na Slovensku od začiatku roka evidujú 390 prípadov čierneho kašľa

19.04.2024 12:21, aktualizované: 14:00

Najvyššia vekovo špecifická chorobnosť bola zistená vo vekovej skupine nularočných osôb.

olitat

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 205
Celková čítanosť: 694420x
Priemerná čítanosť článkov: 3387x

Autor blogu

Kategórie